Min lilla stora kille… Och om nerräkning till skolavslutningen.

Barnen kör nerräkning här hemma till skolavslutningen. Eftersom det bara blev tre skoldagar denna veckan är det faktiskt bara två veckor kvar i skolan. Och dessa veckor är bara fyradagars! Helt galet vad fort det går. Och sedan är det bara 3½ dagar kvar till semester.
 
Det glädjer mig så oerhört att barnen att barnen längtar till att vara hemma och vara tillsammans. De vill slappa och ha det gött med familjen. Barnen vill vara i stugan, bada och åka båt, leka med kompisar, vara uppe sent och strosa i pyjamas och nattlinne halva förmiddagen. Frågan om när sommarlovsmorgon börjar har också varit uppe.
 
I förra veckan fick vi även veta vilka lärare Matilda kommer att ha nu när hon börjar mellanstadiet och vilka Elis ska ha i ettan. Det känns bra. Båda klasserna kommer att ha två lärare knutna till sig och med det hoppas jag att båda får vad just de behöver.
 
Matildas klass behöver jobba med tryggheten, arbetsron, och bygga självkänslor hos individerna i skolmiljön. Det behövs också extra vuxna till att hjälpa de barn som rör sig utanför ramarna… Jag har nog inte lyft det i bloggen tidigare och jag kommer inte gå in på det i detalj. Men detta året har jag funderat mycket på varför barn som behöver extra stöd och barn som stör får så mycket resurser att det till slut sker på bekostad av de ”vanliga ungarna”. En skola för alla heter det… Men i arbetet med att hjälpa alla utanför normen glöms de vanliga barnen bort…
 
Även Elis åk 1 kommer att ha två lärare som är knutna till klassen, men tillsammans blir det en tjänst. Magkänslan är bra hos mig här och det känns skönt. Jag har funderat mycket på min lille pojk och hur han ska få en skolgång som intresserar och motiverar honom. Han läser redan långa kapitelböcker och med ett flyt som många barn inte uppnår förrän i tredje, fjärde klass. Och tack vare att han läser så bra kan han och vet mycket då han älskar faktaböcker. Skrivningen ligger han inte lika långt fram med eftersom han inte funnit sig ha så stor nytta av detta ännu och därför inte finurlat så mycket på det. Men han skriver meningar med punkt och han dubbeltecknar ofta orden med två ”m”, ”n” osv när det behövs. Matten har jag inte så stor koll på, men med tanke på att han ofta sitter med Matilda när hon gör sina läxor tror jag att han är ganska kunnig även här. Det är svårt med barn som är kunskapstörstande på sitt sätt. Min lille pojke skulle nog lätt kunnat hoppa över både åk 1 och antagligen åk 2, men när det gäller mognadsmässigt och det sociala samspelet vill jag ändå att han ska gå med sina jämgamla.
 
Men hörrni! 11½ dag till semester… Tjoho alltså!!
 
På bilden nedan pular min lille sexåring med en liten larv.
 

You may also like

1 comment

Kommentera